2021. április 29., csütörtök

Jojo Moyes: Akit elhagytál

Jojo Moyes az egyik legnépszerűbb, legismertebb angol romantikus bestsellerszerző. Büszkén tudhatom a kedvenc szerzőim között. Először még a Mielőtt megismertelek című nagy sikerű történetet olvastam tőle először, majd az egész Moyes-stílus beszippantott. 

Ráadásul a Cartaphilus Kiadónál gyönyörű külsővel jelentek, jelennek meg az írónő művei. 

Számomra már a könyv borítóján lévő szlogen - Csatát veszíthet a szerelem, de a háborút végül mindig megnyeri -  biztosította, hogy tetszeni fog a történet. Olyan sztorit kapok, ahol a szerelemnek értéke, ereje van, akár a legnagyobb kihívást, nehézséget is túléli, kibírja. 

Magával ragadott a párhuzamos történetvezetés, ahol két fiatal nő küzdését, kitartását követhettem nyomon. Mindkét nő életében meghatározó szerepet játszott egy festmény. Egyiküknek megmentette az életét, míg másikuknak megváltoztatta, küzdelemmé tette. 

"[…] ezek a dolgok, a hétköznapi, banális kis semmiségek most ritka kincsként ragyognak az emlékezetemben. Tudod, mennyire vágyom arra, hogy vigyek neked egy kávét? Hogy nézhessem, ahogy a hajadat fésülöd? Tudod, mennyire vágyom arra, hogy nézhesselek, amint nevetsz az asztal másik oldalán, és tudjam, én vagyok az oka, hogy boldog vagy?"

Írta egy háborús katona az otthon lévő feleségének. Akkor vesszük észre, hogy mi a legfontosabb számunkra, amikor nincs jelen, hiányzik az életünkből. Ilyenkor tűnik fel a legapróbb dolgok a legértékesebbek. Legyen ez egy mosoly, ölelés, egy kedves szó a szerettünktől. Ezt Eduard Lefévre írta Sophie-nak, ám ugyanúgy igaz a 2006-os jelenben élő Liv helyzetére, aki négy évvel a férje halála után is nehezen áll talpra, bezárkózik, nem veszi észre a világban a szépet, jót, a reményt. Mígnem az útjába akadt egy sármos férfi, aki a szeretett kép kilétéről is lerántotta a leplet.

Az első világháborús francia településen a nők kénytelenek voltak kiszolgálni a németeket, míg férjeik, fiaik a fronton harcoltak ellenük. Ebbe a szorult helyzetbe került Sophie is, akinek nővérével együtt sütni-főzni kellett a németekre. Egy napon a Kommandant megdicsérte azt a festményt, melyet Eduard festett Sophie-ról, majd elkezdett társalogni vele a művészetről, festészetről. Végül Sophie a némethez fordult segítségért, hogy mentse meg a férjét vagy küldje utána, cserébe a portéért. Itt jön a képbe a festmény szerepe, ami majd hálatárgyként funkcionál. Livnek pedig be kell bizonyítania, hogy nem lopott a kép, amit annak idején a férjétől kapott ajándékba. Mielőtt végleg eldőlt volna a kép jövője, kiderült, milyen szerepet töltött be első tulajdonosa életében, milyen hányattatott sorsa volt, s mit jelent Livnek, aki a végén már a képen szereplő nő becsületéért küzdött, nem pedig a képhez fűződő érzelmei vezették.

Minden megvan ebben a könyvben, amire szüksége van egy alaposan kidolgozott történelmi-romantikus regénynek. Szerelem, elszakadás, küzdés, háború, rejtélyek garmadája, különös életutak, kitartás, hit. Mindez egy párhuzamos cselekményben bemutatva. Érdekes volt látni, megfigyelni, ahogy metszi egymást a két személy élete.
Gyönyörűen megírt könyv, mely kikapcsol, elgondolkodtat, elhiteti,hogy valóban létezik remény és az igaz szerelem valóban megnyerheti a csatát.

2021. április 24., szombat

Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg

A kis herceg számomra az első meghatározó olvasmányom volt, amit újraolvastam a napokban.

A meseregény nem csak izgalmas, kalandos olvasmány, de tanulságos tanmese is.

Nem véletlen, hogy örök klasszikusról van szó, hiszen a szerző gondolatai mindmáig érvényesek. S, annak is nyomós oka van, hogy a szerző elsősorban felnőtteknek szóló meseként definiálja a történetet, melyet papírra vetett. 

A róka eszmefuttatása, bölcseletei örökre belém ivódtak, sokszor irányvonalat adnak ebben a kusza társadalomban, emberi viszonyokban. 

Most pedig jöjjenek az általam fontosnak ítélt idézetek:

"-Az emberek itt,a Földön-mondta a kis herceg-ötezer rózsát nevelnek egyetlen kertben…mégsem találják meg,amit keresnek.
-Bizony,nem találják-helyeseltem.
-Pedig elég volna egyetlen rózsa vagy egyetlen korty víz..abban megtalálhatnák.
-Így igaz-feleltem
A kis herceg még hozzátette:
-Csak,hogy a szem vak. A szívünkkel kell keresni."
"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan."

Ami igazán fontos, számít az életben és értékes, az nem feltétlen anyagi, kézzelfogható dolog, hanem inkább egy tulajdonság, érzés, ami felbecsülhetetlen és pénzzel nem megfizethető. Tehát nyitott szemmel járjunk a világban, ne csak nézzünk, de lássunk is! Vegyük észre a valódi csodákat!

 "Te pillanatnyilag nem vagy számomra más, mint egy ugyanolyan kisfiú, mint a többi száz- meg százezer. És szükségem sincs rád. ahogyan neked sincs énrám. Számodra én is csak ugyanolyan róka vagyok, mint a többi száz- meg százezer. De ha megszelídítesz, szükségünk lesz egymásra. Egyetlen leszel a számomra a világon. És én is egyetlen leszek a te számodra..."

Szintén egy szívhez szóló, gyönyörű idézet. Amíg nem ismerjük egymást, addig idegenek vagyunk a másik szemében, mint az összes többi élőlény, ember, akiket nem ismerünk, akikkel nem állunk kapcsolatban. Amikor megismerkedünk és néhány embert a bizalmunkba, belső körünkbe fogadunk és az illető ezt viszonozza, akkor az azt jelenti, hogy megszelídítettük egymást. Azaz felelősek vagyunk egymásért, együtt sírunk-nevetünk, ott vagyunk, ha támasz kell, stb.  

"- Itt a sivatagban olyan egyedül van az ember.
- Nincs kevésbé egyedül az emberek közt sem."

Vagyis hiába vagyunk emberek között, akkor is lehetünk egyedül, nem csak akkor, amikor nincs körülöttünk senki. Sőt! Sokszor, ha társaságba nem vesznek rólunk tudomást, kilógunk a sorból, esetleg levegőnek néznek minket, abban az esetben sokkal magányosabbak lehetünk, mint egyedül, amikor csend és béke vesz körül minket.  

"Ha megszelídítesz, megfényesednék tőle az életem. Lépések neszét hallanám, amely az összes többi lépés neszétől különböznék. A többi lépés arra késztet, hogy a föld alá bújjak. A tiéd, mint valami muzsika, előcsalna a lyukamból."

Aki fontos/fontossá válik a számunkra, akit szeretünk, az különleges helyet tölt be a szívünkben, másképp figyelünk a hangjára, lépései neszére egy szeretett személynek, mint egy idegennek.  

"Két-három hernyót el kell tűrnöm, ha meg akarom ismerni a pillangókat."

Egy-egy kellemetlen eseményt, impulzust el kell viselnünk ahhoz, hogy megtapasztaljuk a szivárvány szépségét, az örömöt, boldogságot.

"Magunkon ítélkezni sokkal nehezebb, mint máson. Ha sikerül helyesen ítélkezned saját magad fölött, az annak a jele, hogy valódi bölcs vagy."

Másokat hamar és könnyen megítélünk, míg magunk fölött nehezen, alig vesszük észre magunkban a hibát. Szokták is mondani, másban a szálkát is észreveszi, magában a gerendát sem. Tanulság, hogy először saját magunk fölött törjünk pálcát, csak aztán ítélkezzünk mások felett. 
"Jobb lett volna, ha ugyanabban az időben jössz (...). Ha például délután négykor érkezel majd, én már háromkor elkezdek örülni. Minél előrébb halad az idő, annál boldogabb leszek. Négykor már tele leszek izgalommal és aggodalommal; fölfedezem, milyen drága kincs a boldogság. De ha csak úgy, akármikor jössz, sosem fogom tudni, hány órára öltöztessem díszbe a szívemet."
Fontos, hogy, ha öröm ér bennünket, már előre felkészülhessünk rá.

A kerettörténet (kényszerleszállás a sivatagban, megismerkedés egy rejtélyes kisfiúval, a visszatérés) valóságba oltott mese, megtörtént események költői változata. Az igazi mesevilág a B-612-es kisbolygón tárul elénk. Ezen a gyermekkort idéző játékbolygón él a címszereplő, s innen indul el látogatóba, a szomszédos planéták lakóihoz. E különös mesefigurák - köztük a király, akinek mindenki alattvaló; a hiú ember, aki csak csodálókat ismer; az iszákos, aki azért iszik, hogy elfelejtse szégyenét és szégyenkezik, mert részeges - valamennyien a valóság visszásságairól beszélnek. A gyermekmesén belül ott van egy másik, voltaire-i filozófikus mese: egy gyermek utazásának története, aki ártatlan szemével értetlenül figyeli a felnőttek világát. Hat bolygón tett látogatás tanítja meg a kis herceget, miképpen nem szabad élni.A Földön az első kissé keserű figyelmeztetést a kígyótól kapja, amikor magányosságról panaszkodik; Az emberek között is egyedül van az ember. A nagy titkot a rókától tudja meg, aki elárulja neki, hogy az élet értelme a szeretetben, a kapcsolatteremtésben rejlik. Ez az egyetlen módja, hogy az emberek kitörjenek magányuk börtönéből. A rókától tudja meg azt is, hogy mi köt erős szálakkal az élethez: Örökre felelős leszel azért, mert megszelídítettél. A kis herceg halála jelképes; elhagyja a Földet, hogy visszatérjen bolygójára, miután megtanulta, hogyan kell élni.

2021. április 22., csütörtök

Pierre La Mure: Moulin Rouge

A kötet Henri de Toulouse-Lautrec életregénye, amelyben a művészet és szenvedély kettőse kap kiemelt szerepet Franciaországban egy arisztokrata származású nyomorék festővel a főszerepben.

"Ne várj a nevetéssel, amíg boldog leszel, mert meghalhatsz anélkül, hogy valaha is nevettél volna. Okos fickó az a La Bruyére…"

Mindig is érdekelt az ismert alkotók élete, életműve, legyen az akár festő, író, zenész, stb. Ebben a könyvben egy olyan festő élete tárult elém, aki már életében hírnevet, elismerést szerzett magának, ám ő testi adottságai, ebből adódó hátránya miatt mégsem lehetett boldog.  

A szerző bemutatja, milyen lehetett egy kisfiúnak arról álmodni,hogy festő lesz belőle. Ám mindeközben egy komoly betegség miatt, elmagányosodik, alkot, kimarad az iskolából, gúnyolódások áldozatává válik. Végül ismert, elismert festőművész lesz belőle, akinek munkásságát már életében nagy szavakkal illetik.
Izgalmas, sokszor szívbemarkoló volt olvasni a sorokat, melyekből csöpögött a szenvedés, meg nem értettség.


"Mindnyájunknak van valamije, amibe belemenekül."

A szóban forgó  Henri de Toulouse-Lautrec-nek például a könyv, rajzolás, később pedig a festészet, ami éltette. Majd amikor bármit tett is elkerülték, nem szerették a nők, - legalábbis nem szerelemmel - elkeseredésében alkoholba folytotta bánatát. Az alkohol hamar elbutította a festő agyát, szociális érzéke egyre lejjebb került. Végül ismerősei, barátai próbálták kirángatni a gödör aljából, mígnem szanatóriumba került, majd rövid időre felépült, alkotott, aztán újra visszaesett.

Rövid élet jutott a festőnek, akit 40 éves kora előtt elragadott a halál. Különcsége ellenére sokan kedvelték, elismerték munkásságát, ráadásul festményei a Louvre-ban is helyet kaptak.