2021. április 11., vasárnap

Érzelmi vakcina - Költészet napja az online térben

A költészet napja alkalmából az Eötvös Károly Megyei Könyvtár Nyáry Krisztián irodalomtörténészt hívta vendégül író-olvasó találkozóra, aki online platformon tett eleget a kérésnek. A szerző Érzelmi vakcina: avagy mivégre olvassunk verseket címmel tartott előadást az érdeklődőknek.

Az izgalmas, információ gazdag előadást a könyvtár igazgatója, Dr. Baranyai Tamás írásos köszöntője vezette fel. Elmondta, hogy ez a különleges online irodalomóra lehetőséget ad, hogy eltávolodjunk a szomorú valóságtól, a költészetben vigaszra, megnyugvásra leljünk, reményt, fogódzót találjunk a versekben. Emellett élvezzük a költészet nyújtotta kulturális kikapcsolódást.

Az első fennmaradt vers időszámításunk előtt 2300-ban íródott a Sumér Birodalomban. Az a tény, hogy a költészet ilyen messzire nyúlik vissza az időben, azt jelöli, hogy valamilyen élettani, társadalmi szerepe van.


Megtudhattuk, hogy amióta emberi civilizáció létezik, azóta az irodalom, a vers szolgál az érzelmi tapasztalatok hű átadásaként. Ezek a tapasztalatok a legfontosabb érzelmi szituációkból erednek. Ide tartozik a születés, halál, betegség, barátság, harag, szerelem, szakítás, harc és a közösségi konfliktusok. A versekkel tehát fel tudunk készülni az érzelmi alaphelyzetekre.

- A vers egy vizuális kép, testi érzékek felidézése, gyerekkori alapérzelmek megidézése, a természetről alkotott tudás, a végtelen űr képe egyetlen tömör gondolatba sűrítve – foglalta össze Nyáry Krisztián, a téma szakértője.

Olvasás közben a kognitív, vizuális és nyelvi észlelésért felelős idegpályák egyszerre működnek, minden szövegben más-más formában. Egy vers befogadása közben ugyanazok az érzések pulzálnak bennünk, – ha nem is akkora intenzitással – mint amiket a költemény tartalmaz. Filmnézés közben ez elmarad, mert készen kapjuk a vizuális képet.


/Pilinszky János: Négysoros/

A vers a legnagyobb stresszhelyzetben egyfajta vakcinaként működik. Segít feldolgozni a sokkot, emellett a kreativitás, empátia és a nyitott gondolkodás képességének megerősítésében is fontos szerepet játszik. Segít elfogadni a halál, elmúlás gondolatát, feldolgozni a veszteséget.

Elsősorban tudat alatt hat ránk a szöveg, beépül az életünkbe, majd később tudatosan választunk, keresünk élethelyzetünknek megfelelő költeményt. A vers számos pozitív hatása mellett tükörként is funkcionál, melyben saját magunkat vélhetjük felfedezni. Közösségépítő hatása sem elhanyagolható, a közös ismeret generációs kapocs lehet például szülő-gyermek között. Fejleszti a koncentrált gondolkodást, a memóriát, segíti az önreflexiót, a nyelvi készségek gyarapítását, növeli a jobb agyfélteke működését, gazdagítja a nyelvi kultúránkat.


/József Attila: Reménytelenül/

A vers a ritmus érzését hívja elő, ami ősi, evolúciós örökség. Legfőképp gyermekeknek okoz örömet ez a dallamos, ütemes verselés.

A költészet segítségével bármit elmondhatunk, közölhetünk, amit szóban nem tudunk kifejezni. Nem utolsósorban pedig a vers ráveszi az embert, hogy gondolkodjon a saját érzéseiről.

A vers örömforrás akkor is, ha szomorú a témája. Ezzel a mondattal ösztönöz minket Nyáry Krisztián irodalmár, hogy csempésszünk költészetet, örömet a mindennapjainkba. Olvassunk verseket, melyek számos jótékony hatással hálálják meg a rájuk szánt időt!

Jean Shinoda Bolen: Bennünk élő Istennők

Ez a kötet a szerző sikersorozatának első könyve, mely letisztult külsővel, könnyen befogadható tartalommal várja mindazokat, akik nagyobb, mélyebb önismeretre, akár önfejlesztésre vágynak.

A Bennünk élő Istennők a nagyközönség és a szakértők körében is nagy népszerűségnek örvend. A japán származású amerikai pszichiáternő közérthető, informatív, szórakoztató formába öntötte a szakmailag is jelentős tartalmat. 
"Ha tehát úgy érezzük, hogy személyiségünk valamelyik dimenziója feltöltésre, fejlesztésre szorul, leginkább egy tevékenység rendszeres folytatása vezet célhoz."

A szerző a könyv elején röviden bemutatja a különböző archetípusokat, majd a további fejezetekben részletesen beszél róluk. Az antik görög mítoszok, a mitológiai alakok viselkedésmintái és a nő pszichológiája közötti összefüggésről is olvashatunk. Megtudhatjuk, hogyan miképp jelennek meg bennünk az Istennők, milyen személyiség dominál legerősebben, az határozza meg, hogy mely Istennő "ereje" dolgozik bennünk. Választ kapunk arra a kérdésre is, hogy hogyan tudjuk irányítani a bennünk élő Istennőt, hogyan hívjuk elő, szólítsuk meg, amikor adott élethelyzetben egy bizonyos Istennőre van szükségünk. 

"– Athéné, segíts, hogy világosan át tudjam gondolni ezt a helyzetet!
– Perszephoné, segíts, hogy nyitott és befogadóképes tudjak maradni!
– Héra, segíts, hogy el merjem kötelezni magam, és hű tudjak maradni!
– Démétér, segíts, hogy türelmes, nagylelkű és jó anya legyek!
– Artemisz, segíts, hogy távoli célomat ne tévessze, szem elől!
– Aphrodité, segíts, hogy szeretni tudjak, és örömömet leljem a testemben!
– Hesztia, tisztelj meg jelenléteddel, hozz nekem békességet és nyugalmat magányomban!"

A görög Istennők tulajdonságai, személyiségjegyei megmutatkoznak a mai lányok, nők, asszonyok életében is. Általában minden élethelyzetben más Istennő dominál, de előfordulhat az is, hogy egy nő egész életében ugyanaz az erő az uralkodó. Érdekesség, hogy már újszülött korunkban a viselkedésünkön, sírásunkon is felfedezhetőek bizonyos személyiségjegyek csírái. Majd az első hetek, hónapok során kibontakozik, hogy úgymond melyik Istennő szunnyad, lakozik bennünk. 

Három fő archetípust különböztet meg a szakértő. A szűz Istennő hű marad önmagához, erős én-identitással rendelkezik. Nem áll külső befolyás alatt, arra érez késztetést, hogy belső értékeinek megfelelően éljen, azt tegye, ami számára fontos, őt elégíti ki, attól függetlenül, hogy mások mit gondolnak minderről. Ha a sebezhető Istennők valamelyike vezet bennünket, fontosabb számunkra egy-egy kapcsolat, mint saját karrierünk, önállóságunk, autonómiánk. Fogékonyság, empátia a fő jellemző, ám sajnos hajlamosak arra, hogy áldozattá váljanak, esetleg depresszióba süllyedjenek. A harmadik kategória egyedüli képviselője Aphrodité, azaz az alkimista Istennő. Ötvözi mind a szüzek, mind a sérülékenyek képességeit, mert egyetlen pontra képes fókuszálni, mint az előbbiek, de befogadóak is, mint az utóbbiak. Kreativitás, pozitív, hatékony kommunikáció jellemzi, minden alkotómunkában jelen van az Aphrodité-tudat. Segít álmodni, valóra váltani az álmokat, jelen van a szerelemben, csábítás képében is megjelenik. Ez az őstípus hordozza a szerelemben, szépségben, szexualitásban lelt örömünket. 

A kategóriákon belül megjelenik Athéné, Artemisz, Hermész, Héra, Démétér és Perszephoné alakja, akik jellemzőit, eredetét, történetét, mitológiában betöltött szerepét hosszan taglalja a szerző. Az Istennők életútja, kihívásai, fejlődése, személyiségének sokrétű ismerete segít, hogy rátaláljunk arra az Istennőre, aki legjobban munkálkodik bennünk. 

Számomra hasznos, tanulságos, meglehetősen informatív tartalommal rendelkezik a könyv, sokat tanultam belőle, jelentősen bővült az ismeretem általa.

2021. április 6., kedd

Chuck Wendig: Vészmadarak

 Miriam Black 1. 

A kötetet néhány éve nyereménykönyv formájában került hozzám. Egész eddig halogattam, most végre sort kerítettem rá és elmélyedtem ebbe a számomra szokatlan thrillerbe.

"– Lehet, hogy a tudat alatti elme hatalmasabb, mint gondolnád."

A borító már első ránézésre megfogott a sötét, sokat sejtető ábrázolásmóddal. Kíváncsi voltam, vajon a belbecs is ilyen különc, mint  külcsín?


"Ahogy öregszel, lassan rájössz, hogy a születésnap csak egy forgóajtó, és egyre beljebb és beljebb és mélyebbre visz, míg a születésnap hirtelen már nem a potenciálról szól, hanem az elkerülhetetlenről."

Fanyar humorral ellátott thriller, amit egyáltalán nem mondanék szokványosnak. Sőt, voltak pillanatok, amikor inkább a főszereplő ellen voltam,mint mellette, számomra nagyon idegen a stílusa, nyersessége, ahogy megnyilvánul. Megmozgatott a cselekmény,vajon mi történik. Folyamatosan ez a „kő kövön nem marad” érzésem volt, ami be is igazolódott, s végül úgymond észbe kapott a főhős és fordulatot vett a történet.

Őszintén szólva a sok káromkodás számomra nehezen emészthető, emiatt még kétkedve tekintek a kötetre, mely teljes mértékben kilóg a már jól megszokott thriller műfajban olvasottak sorából.