2020. október 28., szerda

Ismerjétek meg Szlavicsek Juditot, a Légy/ott című balatoni krimi szerzőjét!

Juditra egy kedves keszthelyi ismerősöm hívta fel a figyelmem, mint hamarosan publikáló krimiíróra. Majd rákerestem a szerzőre és valóban megkapó az írása, érdekes, egyben izgalmas témát boncolgat, ahol a Balatont tette meg a krimi színhelyének. 

Mit lehet rólad tudni, mi az eredeti végzettséged, foglalkozásod?

- Negyvenhat éves vagyok, magyar szakos bölcsész és jogász a végzettségem, a magyar szakon már a szakdolgozatomat is a krimi műfajáról írtam, mindig is érdekelt, hogy a szépirodalom és a krimi határmezsgyéjén sok szöveg születik, pl Babits A gólyakalifa, Szerb Antal Pendragon legendája, de akár a világirodalomból Umberto Eco A rózsa neve című könyve. Meggyőződésem, hogy a krimi műfaját is lehet irodalmi igényességgel művelni, ez a célom nekem is. Négy éve felhagytam a jogászkodással, és egy olyan kenyérkereső tevékenységbe kezdtem, ami mellett van időm az írásra.

Honnét jött az ötlet,hogy könyvet írj? Ráadásul balatoni krimit, aminek nagyon örülök, hiszen szükség van az igényes, szórakoztató magyar krimikre.

- Mindig is azt mondogattam, hogy ha a három gyerek nagyobb lesz és lesz magamra időm, írok egy krimit. Mikor Hévízre költöztünk, a csak öt kilométerre lévő Balaton szerelmese lettem, ha tehetem, minden nap leugrom egy kicsit bámulni a vizet, nagyon inspiráló. Amikor elkezdtem a szöveget, az egyértelmű volt, hogy itt fog játszódni és a Balatonnak, a környéknek hangsúlyos szerepe lesz benne. Én magam rengeteg magyar krimit olvastam, a retro régi krimiktől elkezdve pl. Mattyasovszky Jenő Hód sorozata a mai magyar krimikig pl. Molnár T. Eszter Szabadesés.

                                  

Mit lehet tudni a kötetről, milyen volt az alkotói folyamat? 

- A könyv valójában egy novellának indult. Az írói Facebook oldalamra kitettem egy krimi-novellát West coast címmel, ami csak arról szólt, hogy egy lány éjjel egyedül indul haza egy szórakozóhelyről, egy autó felveszi, és a férfi megöli a lányt. Aztán nagyon sokan kérdezték, hogy folytatódik a történet, én meg megírtam, hogy sehogy, ez egy novella. De aztán én is kíváncsi lettem, ki ez a férfi és ki volt ez a lány, ezért írtam neki egy folytatást. Nagyon szerették az olvasók, így péntek esténként újabb és újabb részt tettem ki, gyakorlatilag hétről hétre írtam a történetet és 15 részes sorozat lett, amit alkalmanként több ezren olvastak el a balatonikrimi.blog.hu nevű blogomon. Fejős Évának valaki felhívta a figyelmét rá, aki elolvasta és azonnal megjelenést kínált nekem, így aztán kibővítetten és immár új címmel könyv formájában is megjelent a Légy/ott.

Most, hogy megjelent a könyv, hogy éled meg az érdeklődést a kötet iránt? Olyan lett a végeredmény, ahogy vártad, elképzelted?

A Facebook oldalamon 6600-an vannak, nap nap után megdöbbent az olvasók szeretete, nagyon aktívan kommentelnek, érzem a szeretetet és ez fantasztikus. Ennek talán az lehet az oka, hogy igyekszem személyes és valóságos lenni a bejegyzéseimben, megosztom a kételyeimet, bizonytalanságomat éppúgy, mint az örömömet, és nemcsak krimi témában írok, de gyakran teszek ki rövid, az életre reflektáló írásokat, illetve rengeteg fotót a Balatonról, amit annyian szeretünk szenvedélyesen. Sok olvasóm nagyon távol él innen, és nagyon örülnek annak, hogy a tó ezer arcát megmutatom nap nap után. A könyv fogadtatása még csak ezután jön, nyilván szorongva várom, milyen kifutása lesz. A mai könyvpiacon elképesztően sok szerző és cím van jelen, egy első könyvesnek kitűnni, feltűnni szinte lehetetlen, az Erawan Kiadó és a tulajdonos Fejős Éva azonban rengeteg támogatás ad, ami nagyon sokat jelent.

Hogyan épül fel a történet? Felvázoltad magadnak az egész sztorit vagy lépésenként alakult a cselekmény?

West coast címmel online futó sorozat első öt részét különösebb koncepció nélkül, hirtelen ötletek és impulzusok hatására írtam, de aztán rá kellett jönnöm, hogy szükség van egy cselekményvázra, ami a történet ívét nekem megmutatja. Miután azt kidolgoztam, könnyebb volt kalkulálni, hogy hétről hétre melyik szállal, szereplővel haladjak, illetve, hogy a krimi műfajában elengedhetetlenül fontos sejtetést, nyomokat, cliffhangereket elhelyezzem. Persze a cselekmény ennek ellenére közben is változott bizonyos pontokon, sőt, egy pécsi szálat is behoztam, ami az eredeti szinopszisomban még nem volt benne, és egyértelműen fontos része lett a cselekménynek. 

Milyen jövőbeni terveid vannak? Tervez még könyvet írni? Meg van esetleg már a következő téma?

Az a helyzet, hogy a Légy/ott-on kívül két másik szövegem is megjelenés alatt áll már: a Halj meg Karácsonykor! című novellám az Erawan Kiadó karácsonyi novelláskötetében fog megjelenni nemsokára, a Paranoia című novella pedig a PRAE Kiadó folyóiratának Krimi különszámában jön ki hamarosan. Ez nagy büszkeség, mivel a PRAE Kiadó által meghirdetett KrimiMa elnevezésű novellapályázatra küldtem be ezt a szöveget, ami több, mint száz novella közül nyerte el az első helyezést. A két szöveg szintén a Légy/ott-ból ismert Kardos Júlia nyomozó egy-egy esetét dolgozza fel. Jelenleg második regényemen dolgozom, ami az Utolér úgyis címet viseli, a kiadó tervei szerint ezek a krimik Balatoni krimik sorozatcím alatt fognak majd megjelenni és Kardos Júlia lesz a központi figura.

Köszönöm szépen a válaszokat! :) A könyvet pedig kíváncsian várom. Olvassátok, keressétek ti is!

Nincsenek megjegyzések: