2020. szeptember 23., szerda

Belső Nóra: Életciklusok és hangulatzavarok

Hogyan küzdjünk meg életünk hullámvölgyeivel?


Dr. Belső Nóra pszichiáter könyve idén jelent meg a HVG Könyvek gondozásában. Egészen addig nem is tudtam a könyvről, míg múlt héten a könyvtárban megláttam az újdonságok között.

Számomra Belső Nóra neve garancia a hiteles, szakmailag alátámasztott és közérthető olvasmányra. Nagyon megörültem, amikor megláttam ezt a friss kötetet a polcon, rögtön le is vettem, belelapoztam, majd pár nap alatt kiolvastam. 
"A nevetés, ahogy a sírás is, felszabadít, a lélek összhangba kerül a testtel, és megkönnyebbülünk. Ilyenkor az agyban – amellett, hogy nagyon hasonló agyterületek aktiválódnak – rengeteg nyugtató és fájdalomcsillapító hatású molekula szabadul fel. Van tehát egy saját öngyógyító rendszerünk, amelyet szabad, sőt kell is használnunk!"

Maga a könyv az első oldaltól beszippantott. Nagyon érdekes, olvasmányos formában kaphattam információt az egyes élethelyzetekben fennálló, előfordulható hangulatzavarokról. Ugyan nagyon szeretem a pszichológiát, sok témába vágó könyvet is olvasok, szakértő nem vagyok, ezt a könyvet mégis úgy tudtam végigolvasni, hogy nem kellett minden egyes oldalról keresgélni a szavak jelentését, hanem én is megértettem. 

Elgondolkodtató, hogy már a fogantatás előtt hatással van ránk, hogyan várnak a szüleink, milyen hangulat, környezet fogad, hova érkezünk miután megszülettünk. Ennél a résznél többek között azt is hangsúlyozza a szerző, hogy úgy nem érdemes gyereket vállalni, hogy előre megtervezve, amikor minden anyagi, gazdasági, társadalmi, szociális helyzet éppen megfelelő. Akkor vállaljunk gyereket, amikor szeretettel tudjuk várni, szeretetben, békében tudjuk felnevelni. Fontos, hogy nem az a jó szülő, aki mindent meg tud és meg is ad a gyermekének, hanem, aki a tárgyi dolgok helyett a személyes kontaktra, élményekre, mesélésre, példamutatásra helyezi a hangsúlyt. 

"Mai világunkban, és naponta a praxisomban is, azt tapasztalom, hogy azt hisszük, a boldogság a természetes állapot, mert senki nem készít fel bennünket arra, hogy a szomorúság, a lehangoltság vagy a szorongás éppúgy lehet életünk része, mint az öröm és a vidámság. Utunkat elkerülhetetlenül szomorú események, tragédiák, sorscsapások szegélyezik, amelyekkel szembe kell néznünk, együtt kell élnünk velük, vagy fel kell vennünk a harcot ellenük."

Bővebb információt kaphatunk még a kamaszkor sajátos hangulatingadozásairól, annak lehetséges okairól, a válásról, a jó házasságról, a gyász-, elmúlás időszakáról, annak kezeléséről, a felnőtt és időskor problémáiról, akadályairól, melyekkel szembe kell nézni, megküzdeni velük a meghátrálás helyett.

A pszichiáter végigvezet minket a női és férfi életutakon, megmutatja az egyes életszakaszok borús és derűs oldalát, a szorongás, depresszió fajtáit, mélységeit és a félelem arcait. 

Belső Nóra pszichiáter vallja, ha ismerjük azokat a jellegzetes életszakaszokat, amelyeken áthaladva biológiai, lelki, érzelmi és személyiségbeli fejlődés következik be, könnyebben birkózunk meg a változásokkal, félelmeinkkel, dolgozzuk fel új tapasztalatainkat.

Ezt a könyvet elsősorban a gyermekvállalás előtt állóknak ajánlanám olvasni, tanulmányozni, mert sok-sok rossz döntés, félrenevelés, túl szigorú, vagy túl engedékeny attitűd bekövetkezése elkerülhető lehet általa. Sőt! Ott van például a kamaszkor, amikor lázad az ember. Ekkor nem leüvölteni kell szegény gyerek fejét és összeveszni vele, hanem hagyni elvonulni, amikor eljön az ideje megnyílik úgyis, nem szabad erőltetni, hisz ennek a korszaknak a velejárója egy természetes folyamat. 

Emellett a téma iránt érdeklődőknek ajánlom, hiszen egy valóban értékes, igényes, szakmailag alátámasztott írást kaphat, aki elolvassa.

Nincsenek megjegyzések: