2019. május 6., hétfő

Egzotikus állatok, maszáj kunyhók Balatonedericsen

Afrika múzeumban jártam

Az Afrika Múzeumot sokan ismerik, szeretik. Azt viszont kevesen tudják, hogy hogyan jött létre ez a park, és ki is áll a létesítmény hátterében.

A múzeum lelke Dr. Nagy Endre Afrika-kutató özvegye, Dr. Nagy Endréné Beretz Katalin, a férje hagyatékát gondozó nő, akinek immár több, mint húsz éve az ide látogatók fogadása, az állatok ellátása teszi ki az életét.

-         -   Itt születtem, itt nevelkedtem ebben a házban, ez a nagyszüleim háza volt, itt gazdálkodtak. Majd 1949-ben államosították ezt a házat, így el kellett mennünk innét. Badacsonylábdhegyen volt egy pincénk, ott húztuk meg magunkat. Onnét felkerültem Budapestre, édesanyám második házassága révén. Közel negyven évet éltem a fővárosban. Ott végeztem el az iskoláimat, utána bekerültem a Szerzői Jogvédő Hivatalba, ahol harminc évig dolgoztam. Unokabátyám, Dr. Nagy Endre váratlanul bukkant fel az életembe, édesanyámat látogatta meg, mikor Afrikából hazajött, és én éppen otthon voltam. Ismertük egymást már korábbról is, születésemnél is jelen volt, csak időközben elkerült egyetemekre, később Németországba ment. Összejöttünk, egymásba szerettünk, később hazajött, ugyan még nem végleg. Fejébe vette, hogy megvásárolja ezt a házat, ahol gyerekeskedett. Kisebb-nagyobb nehézségek árán ugyan, de sikerült visszavásárolni az egykori családi házat 1985-ben. Az épület komoly renoválásra szorult, volt vele munka bőven. Ekkor én Pesten éltem, majd három évvel később végleg leköltöztem én is vidékre. Endre Tanzániában volt, sokat dolgozott, ez alatt egy megbízott hölgy tartotta karban a birtokot. Mikor lejöttem már én vettem át a feladatokat, a múzeum akkor már szinte mai állapotában állt.  Majd 1990-ben összeházasodtunk, ehhez ugye meg kellett várni, míg teljesen hazaköltözik Afrikából. Legkedvesebb állata a bivaly volt, ami már az ő életében is akadt állatkertünkben. Férjem még négy évig volt velem, halála után egyedül maradtam. Ma már szerencsére segítségemre van egy gazdasági vezető, aki bevásárol, segít nekem az állatok körül. Nagyon nehéz szinte egyedül földet művelni, állatkertet vezetni, karbantartani a múzeumot. A bevételből nem lehet meggazdagodni, de meg tudok élni belőle, egy kicsit még fejleszteni is tudtam az évek alatt a birtokon. Szabadidőm szinte semmi, egyedül télen megyek el egy hónapra pihenni. Ilyenkor délebbi tájakra, melegebb vidékre utazom – mesélte az igazgatóasszony.





 Megtudtuk még, hogy Endre komoly kidolgozott terveket hagyott feleségére, amik megvalósításra vártak. Katalin, férje halála után lépésről-lépésre valósította meg a terveket, istállókkal, állatokkal bővítette a helyet. Ma körülbelül húsz féle állat található a parkban, ezek közül van európai és afrikai eredetű is. Az egzotikus vonulatot a zebra, strucc, antilop, tevék, bivalyok, és egy vatuszi marha képviseli. A legbecsesebb állat egy 48 éves bagoly, amit még a vadász Dr. Nagy Endre hozott haza Afrikából. A gyűjteménynek otthont adó ház közelében afrikai ajándéküzlet, büfé, gyerek szafari és játszóház is várja a látogatókat. Az udvaron megtekinthető a vadállomány, kicsit távolabb pedig maszáj kunyhók találhatók.

A park nagyszerű szórakozást, kikapcsolódást biztosít az érdeklődőknek, Afrika szerelmeseinek. Aki ide látogat, sokkal közelebb kerül a szafarihoz, mint gondolná.

/A képet Mizsei Bernadett készítette/

Nincsenek megjegyzések: