2023. augusztus 22., kedd

Steigervald Krisztián: Generációk harca a figyelemért

 Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért?

Más generáció, te ezt nem tudhatod, bezzeg az én időmben... S ehhez hasonló elszólásokkal elég gyakran lehet találkozni a mindennapokban. Ám felmerül a kérdés, hogy valóban annyira különbözünk vagy csak a világ változott ekkorát körülöttünk? Biztos, hogy jobb az idősebb generáció és rosszabb a mostani? 

Többek között ezekre a kérdésekre is válaszol a szerző a kötetben, mely figyelemreméltó ismeretterjesztő olvasmány a témában.
"Mert ami a figyelemre épül, az az elfogadásra épül, az pedig a szeretetre épül."

A tartalom előtt a borítóra irányítanám a figyelmet. Két különböző ujjlenyomat látható fehér háttérrel. Számomra ez a következőt üzeni: Tiszta lap a régi és az új generációnak egyaránt.Érdekesség, hogy a két ujjlenyomat szinte egy szív formában csúcsosodik. Tehát a figyelemre, szeretetre irányítja a hangsúlyt.

A kötetben a szerző közérthetően, hétköznapi példákon keresztül mutatja be, miben mások a különböző generáció tagjai, s milyen hasonlóságok figyelhetőek meg. Más gyermekkor, más szocializáció jutott például a baby boomer és a z generáció tagjainak, de már az x, y generáció is másképp nevelkedett, hát még a legfiatalabb alfa generáció tagjai. Ez annak köszönhető, hogy fejlődő világban élünk. Először megjelentek a televíziók, majd a számítógépek, az internet, a különféle média eszközök, mobiltelefon, s egyre nagyobb lett a kínálat, ami könnyen elvonja a figyelmünket egymásról, a környezetünkről. Ám ez nem azt jelenti, hogy a kütyük feltétlenül rosszak és megvetendők, hanem, hogy megfelelő keretek között érdemes használni, hiszen a függőség már veszélyt okozhat. Ám fontos kommunikációs eszköz lehet, egy olyan platform, ahol a szülő közelebb kerülhet a gyermekéhez, kapcsolódhat hozzá. 

A mai gyerekek, fiatalok már beleszülettek az online világba, így nem várható el tőlük, hogy úgy akarjanak játszani, úgy töltsék a szabadidejüket, mint a szüleik, nagyszüleik. Ám kellenek a közös programok, ami kompromisszummal elérhető szülő és gyermek között. Természetesen a jó példa a legfontosabb. Azaz a gyerek se azt lássa a szüleitől, hogy folyamatosan a telefont nyomkodják, a képernyőt bújják, hanem azt, hogy offline módon is ki lehet kapcsolódni. Így a megfelelő példa már megvan, csak a csatornát kell megtalálni a gyermekhez. 

Sok esetben, ha akarjuk, ha nem több idő megy el telefonozással, mint szeretnénk. Szinte már nincs olyan tevékenység, amit online ne tudnánk elintézni. Legyen ez csekkfeladás, bevásárlás, rendelések. Emiatt az idősebb generáció tagjai is kénytelenek alkalmazni ezt a modern technikát. A fiataloknak viszont a különböző eszközök, online felületek kezelése a kisujjukban van, így az idősebbek sokat tanulhatnak tőlük. A fiatalok, gyerekek pedig az idősebb generációktól tanulhatnak, többek között azt, hogy hogyan lassítsanak, hogyan csodálkozzanak rá a természetre vagy hogy milyen élvezetes elolvasni egy regényt. Ahogy Steigervald Krisztián is írja egyik generáció sem jobb a másiknál, csak másabb, eltérőbb. 

A kapcsolódást, az együttműködést, a szeretetteli együttélést elősegítheti a megértés, a türelem és az, ha szeretettel, elfogadással fordulunk egymáshoz. 

Megtudhatjuk azt is, hogy milyen és miért más értékrenddel rendelkeznek az eltérő generációk. Kiderül az is, kit mi motivál, mit tart normának, elfogadhatónak. Mindezekről pszichológiai, mentálhigiénés, kommunikációs, pedagógiai szempontok és személyes példák, kutatások alapján ad átlátható képet a szakértő.

Nincsenek megjegyzések: