2021. május 26., szerda

Michael Cunningham: Az órák

Ez a kötet már azóta izgatja a fantáziámat, mióta megtudtam, hogy Meryl Streep az egyik főszereplő a belőle készült filmadaptációban. Nagy örömmel töltött el, hogy idén tavasszal sikeresen be tudtam szerezni ezt a kötetet. 

Számomra nagy jelentőséggel bír a borító, így külön örültem, hogy a vágyott külsővel sikerült megrendelnem a könyvet. 

"Eltűnődik, nem gondolja-e ugyanezt bizonyos fokig az összes nő: íme egy ragyogó szellem, egy nő, akiben mély bánat és túláradó öröm lakozik, aki inkább lenne valahol máshol, de itt van, és az a sorsa, hogy egyszerű és alapvetően ostoba feladatokat végezzen."

"Elképzeli a szűzies, kiegyensúlyozatlan Virginia Woolfot, akit legyőztek az élet és a művészet lehetetlen követelményei; elképzeli, hogy egy kővel a zsebében a folyóba lép."

Az egymást átszövő történetek rövid idő alatt játszódnak. Legfőbb mondanivalója mindegyiknek az idő, hogy mi lesz a következő órában. Az, hogy vajon tényleg a helyükön vannak e a főszereplők vagy csak eljátszanak egy szerepet, karaktert, de azok nem ők valójában. Érdekes, ahogy a három nő karaktere, élete között párhuzamot von a szerző. Nem is gondolnánk, mennyire hasonlíthat a sorsunk, életünk egy másik személyéhez.Kíváncsi vagyok ezek után a megfilmesített változatra, vajon, hogyan vitték vászonra ezt a történetcsokrot.

Michael ​Cunningham, a kortárs irodalom egyik legizgalmasabb alakja, Órák című regényéért 1999-ben elnyerte a PEN-klub Faulkner-díját, valamint az irodalmi Pulitzer-díjat. A könyv három nő sorsán keresztül tér és idő metafizikus kapcsolatának szívszorító élményét nyújtja. Első helyszíne London, az idő pedig a második világháború kezdő napja. Virginia Woolf írónő öngyilkosságot követ el. Teste ott lebeg a folyóban, melynek hídján anyukájával éppen átsétál egy kisfiú. A következő helyszín New York City, a XX. század végén. Clarissa Vaughan könyvkiadó éppen virágot vásárol barátjának, Richardnak, a beteg homoszexuális költőnek, aki most nyert el egy rangos irodalmi díjat. A harmadik idősíkon a második világháború után vagyunk, Kaliforniában, ahol Laura Braun háziasszony neveli fiát, egy meglehetősen fojtogató légkörű házasságban. Cunningham kivételes könnyedséggel és biztonsággal teremt kapcsolatot a három nő sorsa között. S miközben a regény ide-oda ugrál a XX. században, az író tiszta, erős, költői hangon mesél el történeteket emberekről, akik szerelem és magány, remény és elkeseredés konfliktusaiban próbálnak értékes életet élni, nem egyszer családjuk, barátaik és szeretőik ellenében.

Nincsenek megjegyzések: