2019. szeptember 30., hétfő

Istók Anna írónővel beszélgettem


"Sajnos a legtöbb sztorit az ókoriak már megírtak előlünk, mi csak ismételni tudjuk a bonyodalmakat, mai környezetben, mai szereplőkkel"


Köszönöm a beszélgetést az írónőnek! :-)

Milyen út vezetett az íróvá válásodhoz? Voltak segítőid, akik tanácsokkal láttak /látnak el?

- Harminc éves korom körül kezdtem el komolyabban írni. Ekkor alapítottam meg többedmagammal a gödöllői Irkát, egy irodalmi műhelyt, közösséget. (https://irkave.gvkik.hu/)
Bár meg voltam már előtte is győződve, hogy tudok írni, azért igazi íróvá ott kezdtem válni. Rengeteget tanultam, képzéseken, kurzusokon vettem részt, mentoraink voltak Képes Gábor, Galántai Zoltán és Kabai Lóri. Ezen kívül az irkások egymás szövegeit is lektorálják, rengeteg segítséget, tanácsot kaptam és kapok a mai napig írótársaimtól. Többek között ők szokták a regényeimet is bétázni, nagyon sokat köszönhetek nekik. Az elmúlt években mindez kibővült még egy írói közeggel, a Kiss Judit Ágnes vezette Közjáték csapattal, ahol egyébként főként a verses oldalamat csiszolgatom, míg az Irkában inkább a prózait.

Hogyan kerültél a Könyvmolyképző Kiadóhoz, miért épp őket választottad?

- Az Aranymosásra küldtem el a regénypályázatomat még talán 2013-ban, amivel nem nyertem, de kapcsolatba kerültem Varga Beával, több kurzusukon is részt vettem, sőt, Bea többször járt nálunk előadni. Szimpatikus volt nagyon, ahogy a tehetségeket felkarolják, 2017-ben a Rakéta projektjükbe kerültem, és nem bánom azóta sem, hogy ennyit kellett várnom az első regényemre. Sok mindent tanultam az újraírások alatt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy próbálkoztam más kiadóknál is, sokszor még válaszra sem méltattak. 

Ma már egyáltalán nem bánom ezt, mert megtaláltam azt az olvasói és kiadói közeget, ahol jól érzem magam, és elfogadják azt, amit csinálok: tartalmas szórakoztató irodalmat, vagy másképpen igényes lektűrt. Ebben a műfajban egyébként a legnehezebb érvényesülni, a magas irodalmárok számára nem létezel, hiszen csak zsánert írsz, a szórakoztató irodalom felől nézve viszont túl szépirodalmiaskodó az egész, ráadásul a kétféle követelménynek egyszerre kell megfelelni: cselekménydús, jól pörgő sztorit írni úgy, hogy leáss közben a mélyre… Én mégis szeretem, és örülök, hogy a Könyvmolyképző Kiadóban partnerre találtam, és megbíztak bennem, abban, hogy erre is van igény, kialakulhat egy köztes olvasói réteg és az megtalál majd engem.



Említetted, hogy nem csak izgalmas könyveket írsz, hanem könyvtáros is vagy. Össze tudod kapcsolni a két foglalkozást? Például tudsz ihletet meríteni a más szerzők könyveiből, vagy a könyvtári életből a saját írásaidhoz?

- Munkámból adódóan sokat olvasok, az olvasás pedig mindig inspirálóan hat az írásra. De annyit hadd tegyek hozzá, hogy manapság egy könyvtáros egészen más dolgokkal foglalkozik, mint ami a köztudatban él. Én például a Minőségirányítási Tanács vezetőjeként rengeteg elemzést végzek: teljesítménymutatókat számolok, benchmarkinggal foglalkozok, célcsoport elemzést csinálok, infografikákat készítek, ezenkívül sokat foglalkozok a diákokkal is: könyvtári órákat tartok, kreatív kurzust vezetek, mellette ott van az Írókörünk, az Irka ahol szintén rendszeresek a felolvasóestek, irodalmi programok. Ezek szervezése is részét képezi a munkámnak. Aztán vannak a nagy projektjeink elsősorban az olvasásfejlesztés terén, most zajlik éppen a már országos karriert befutott Olvasók Diadala vetélkedőnk 2.0-ás verziója, ahol felnőttek csapnak össze a fiatalokkal, hogy kiderüljön, ki olvas ma a legtöbbet? Szóval izgalmas pálya annak, aki szereti a könyveket, az irodalmat, az olvasást.

Mi inspirál írás közben? 

- A határidő.

Első regényed az Éhes felhő a napot 2017-ben jelent meg, ami egy sokoldalú, izgalmas történet, hiszen több műfaj is találkozik benne. Családregény, gasztroregény és pszichodráma is egyben. Mit lehet tudni a hamarosan megjelenő regényedről? Hasonló stílusú lesz, mint az előző könyved? Jól tudom, ez is a Könyvmolyképző Kiadónál fog megjelenni? Lesz saját vonatkozás is benne vagy főleg inkább fantázia?

- Nagyon más regény lesz, mint az első. Remélem nem lesz csalódás azoknak, akik szerették az első regény hangulatát, de eleve itt három nézőponttal dolgoztam, egy férfi, egy női és egy rejtélyes harmadik, akinek a kiléte ad egy másodlagos jelentést a történetnek. A központi téma egyébként a szerelem, még pontosabban az önző szerelem, illetve az önző kapcsolataink, ahol mindig csak magunkra gondolunk, nem a másik emberre. Egy nagyon régi, görög motívumot építettem be a történetbe, Narkisszosz legendáját, (ami majd a borítón is megjelenik), hiszen sajnos a legtöbb sztorit az ókoriak már megírtak előlünk, mi csak ismételni tudjuk a bonyodalmakat, mai környezetben, mai szereplőkkel. Erre a legendára utal egyébként a választott cím is, mely Szabó Lőrinc verse is egyben, egy igazi narcisztikus szerelmi vallomás. A versből vett idézet a könyvben is megjelenik majd, mely a Könyvmolyképző Kiadó Aranypöttyös sorozatába került.

És a legfőbb kérdés. Sok-sok moly várja már az új könyvedet, mikorra várható a megjelenés?

- Remélem december elején már a boltokban lesz, de karácsonyra mindenképpen megérkezik a Semmiért egészen.

A szerző Éhes felhő a napot című könyvét itt tudjátok beszerezni:

Nincsenek megjegyzések: