2024. június 14., péntek

Robotika az oktatás jövője?

Megismerkedtem Juhász Rebeka tanító, zeneterapeutával, aki az utóbbi időben elkezdett robotikával foglalkozni. Ennek kapcsán kérdeztem

Mit lehet tudni rólad? Pedagógusként, hogyan jött szembe veled a robotika?

Tanítóként végeztem Győrben, ének-zene fakultációval. Ezt követően kezdtem dolgozni tanítóként Veszprémben majd Csopakon. Úgy hozta az élet, hogy lehetőségem adódott a zene vonalán, zeneterapeutás foglalkozás vezetőként elhelyezkednem a Veszprémi Fogyatékos Otthonban (most Bakony Integrált Szociális Intézmények), ahol mélyebben belemerültem a fejlesztő pedagógiába is. Innét mentem gyesre, mikor megszületett a kislányom.

A robotika teljesen véletlenül került elém, mindig érdekeltek a lehetőségek, érdekességek és újdonságok. Egy finnországi utam során, ahol általános iskolába látogattam, találkoztam hasonló eszközzel, itthon pedig pont abban az évben rendezték a WRO versenyt (world robot olympiad), és merészen jelentkeztem bírónak. (természetesen felkészítő képzést követően). Itt rengeteg ötletet, lehetőséget láttam, kaptam és azonnal azon kezdtem el gondolkodni, hogy a mai digitális világban, hogyan segíthetnének ezek az eszközök az oktatást hatékonyabbá tenni.


Korábban is vonzott ez a világ?

Mindig érdekelt az informatika,(édesapám szintén érdeklődött a programozás - számítógépes világ iránt, így mondhatni átragadt rám a digitális világ szeretete) programozás, különböző képzéseket el is végeztem.


Milyen robotikával kapcsolatos foglalkozásaid vannak?

Tanítóként igyekeztem belecsempészni a közismereti tárgyak oktatásába. Motiváló, fejlesztő, rendszerező, ellenőrző, sőt még értékelő jelleggel is. Több iskolában (és iskolán kívül is) tartottam rendhagyó digitális kultúra illetve informatika órát, interaktív foglalkozást az internet veszélyei témakörben, gyerekeknek és kollégáknak egyaránt.


Honnan lehet beszerezni az eszközöket?

Igazából az internet határtalan lehetőségeket kínál, de nagyon fontos utána járni az eszközök milyenségének. Becsapósak lehetnek a leírások. Különböző kiállításokon, előadásokon van lehetőség ezeket az eszközöket megtekinteni, kipróbálni.


Mit gondolsz, hogyan segíthet a robotika az oktatásban?

Erről nagyon hosszan tudnék írni. Eszköz, cél és gyermek függő.
Kiemelném a motiváló jellegét, a differenciálás, folytonosság, építkező lehetőségét. A csoportmunkát és diáktárssal tanulást, illetve azt hogy mind a tanulás, mind a tanítási folyamatban nagyszerű lehetőségeket nyújt. ( és még rengeteg mindent 😊)


Tudsz esetleg tapasztalatot mondani?

Természetesen. 
Szinte minden foglalkozás során tapasztaltam és a kollégák visszajelzése is megerősített abban, hogy a gyerekek motiváltabban dolgoznak. Észrevétlenül tanulnak (játszva tanulás).
Sokszor tapasztalom, hogy azok a gyerekek, akik tudásmérés során leblokkolnak, sokkal könnyebben és oldottabban teljesítik a feladatot.
A közismereti tárgyak oktatása során pedig úgy vélem mélyebben és akár gyorsabban sikerül elsajátítani a tudást.


Említetted a terápiás robot kutyát. Mit takar pontosan? Hogy kell elképzelni, hogyan tud segíteni?

A fogyatékos otthonban rendszeresen lehetőségem nyílt részt venni segítőként kutyaterápiás foglalkozásokon. Sajnos a covid idején a kutyus nem jöhetett az intézménybe, és az az elvetemült ötletem támadt, hogy próbáljuk meg a foglalkozást robot kutyus kíséretében végezni.
Nyilván a puha bunda nem volt pótolható, de a fiatalok legalább annyira élvezték a foglalkozásokat. Ez a robot kutyus táncol, ugat, sétál, csahol, sőt még pisilő mozdulatot is végez. A kutyus a foglalkozásokon kísérte a tornán részt vevőket, " odament" ahhoz aki hívta, vagy jól oldotta meg a feladatot, meglehetett simogatni. Az ügyesebbek irányították is.

Nincsenek megjegyzések: