2022. augusztus 18., csütörtök

Haász János: Felnőtteknek nem

Utóbb rákaptam a versekre. Ráadásul nézelődtem a gyermekversek között is. Így akadtam Haász János Felnőtteknek nem című kötetére, ami 2017-ben jelent meg az Athenaeum Kiadónál.

A kötetet Merényi Dániel rajzai, grafikái díszítik.

"Ma az óvodában farsang volt.
Azt mondták,
mindenki annak öltözik,
aminek akar.
De én aztán mégsem lehettem egy nagy boldog család,
ami lenni szerettem volna."

Ez a kötet az első verssortól az utolsóig magával ragadott. Meg kell hagyni, Haász János nagyon érti a csíziót. Úgy tud gyermeknyelven, mintha ő maga is gyermek lenne. Ahogy a versekből is kiderül, a kicsik mindent szó szerint értenek, aztán amikor eszerint is cselekszenek a felnőttek kiakadnak rájuk. Pedig ők csak azt tették, amit hallottak.Izgalmas, humoros rajzokat, karikatúrákat tartalmaz a kötet, ami Merényi Dániel keze munkája.

Ez a második olvasmányom volt a szerzőtől, de biztos, hogy nem az utolsó. Kíváncsi vagyok a többi írására is. A stílusa teljesen magával ragadott, csak ajánlani tudom, aki a valóságról, gyermekszájról szeretne olvasni humorba ágyazva.

Sosem tudhatjuk, mi jár egy gyermek fejében, mit, hogyan képzel el, mire gondol. Ebben segít a szerző, hogy elénk tárja gyermekszemszögből az életet. Hiszen a kisgyermek is ugyanazt átéli, mint a felnőtt, csak kicsiben. Érdemes figyelni a gyerekekre, meghallgatni őket, kérdezni és ha valamit szó szerint vesznek, nem komolyan venni, hanem elmagyarázni neki, hogy ez csak metafora, nem komolyan gondoljuk.

A szerző több változást is érzékeltet a versekben, amit a gyermek másként él meg, mint a felnőtt. Mindeközben mégis nagyon hasonló módon. 
Ilyen többek között a költözés, válás, új környezet, anyagi nehézségek, szerelem, szívfájdalom, egyszer csak elmegy, eltűnik az egyik szülő, stb. Ezek mind mind kész érzelmi hullámvasutat jelentenek a gyerekeknek. 

Mindezeket figyelembe véve levonhatjuk, hogy az ovisok élete sem könnyebb, mint a felnőtteké, csak ők még kicsiben élik át mindazt, mint amit a felnőttek.

Nincsenek megjegyzések: